Omeisaurus, dinosaurus co přišel o svůj kyj

05.11.2016 08:14

Ke včerejšímu článku o šunosaurovi jsem se zmínil, že další čínský sauropod Omeisaurus měl podobnou zbraň jako jeho vzdálený příbuzný. Věc se má tak, podle starších zdrojů měl tento poměrně velký, zhruba 21 m dlouhý, střednějurský sauropod na konci svého relativně krátkého ocasu kyj. Když byly prováděny vykopávky v 70. a 80. letech v dnešním souvství Xiashimixiao, tak u několika koster omeisaura byly nalezeny kyje. Jelikož v době nálezu nebyl nalezen Shunosaurus či nebyl dobře znám, tak byly kyje přisouzeny omeisaurům. Po objevu a řádném popisu šunosaura však byly ony kyje přisouzeny zpět jejich "majitelům" šunosaurům. Od vědců to určitě byla skvělá dedukce, ale napadá mě něco velmi zajímavého.

Omeisaurus patří k mamenchisauridům, je to patrné podle dlouhého krku.

Dnes jsou všechny rekonstrukce omeisaurů s kyjem odsuzovány, ale všiml jsem si zásadního rozdílu mezi kyji omeisaurů a šunosaurů. Je pravda, že na prvních rekonstrukcích šunosaurů hroty vidět nejsou, ale dnes víme, že tam přítomny byly. Přivádí mě to k myšlence, že buď byly ve špatném stavu zachování nebo patřily zcela neznámým druhům nebo právě omeisaurům. Přijde mi také podivné, že by tolika kostrám omeisaurům chyběl konec ocasu. Takže uvidíme, jestli svůj názor na kyjovité omeisaury nepřehodnotíme.